kesäkuu 2012

Lähipalvelukeskus ja liikenneasema

Ali-Haapalan nimen alla Yli-Ullavassa, kantatie 63:n varrella niin paikallisia kuin ohikulkeviakin palvelee kaupan lisäksi kahvio ja polttonesteiden myyntipiste. Samaan paikkaan on koottu niin posti-, lääkekaappi- ja matkahuoltopalvelut kuin veikkauspistekin.


- Me olemme liikenneasema, mutta siinä ohella voimakkaasti myös sekatavarakauppa. Vaikka nimike on vanha, se kuvastaa osuvasti meidän toimintaamme. Emme ole puhtaasti päivittäistavarakauppa, vaan täältä löytyy hyvinkin erilaisia tuotteita rumpuputkista lahjatavaroihin. Ja tuotevalikoima elää koko ajan, yrittäjä Olli Ali-Haapala kertoo.

Ali-Haapala Ky:n perustivat nykyisen yrittäjän vanhemmat jo vuonna 1958. Toiminta käynnistyi yhden huoneen kamarikauppana Haapalan kylällä, muutamien satojen metrien päässä nykyisistä toimitiloista. Aluksi kauppa työllisti Olli Ali-Haapalan äidin ja myöhemmin myös opettaja-isä siirtyi kauppatoimintaa pyörittämään.

- Nykyisessä kiinteistössä on toimittu 21 vuotta. Itse tulin yritykseen täyspäiväisesti töihin vuonna 1995 ja samana vuonna isäni jäi eläkkeelle. Siinä kohtaa tehtiin isompi vastuuvaihdos, Ali-Haapala kertoo.

Monta palvelua yhdellä käynnillä

Liikenneaseman lisäksi Olli Ali-Haapala toimii kauppiaana K-Market Mutissa, Sievissä. Laajimmillaan kauppatoimintaa on samanaikaisesti pyöritetty Yli-Ullavan ja Sievin lisäksi Toholammilla ja Ullavan kirkonkylällä. Kymmenisen vuotta sitten mukana oli myös maatalous- ja rautakauppatoimintaakin.

- Nyt toimitaan näissä kahdessa paikassa. Olen kuitenkin yksin vastuussa kauppatoiminnasta. Viimeiset kahdeksan vuotta jaoin aikaani useamman paikan kesken. Nyt tämä liikenneasema on sellaisessa kasvuvaiheessa ja sillä on potentiaalia myös tulevaisuudessa, että on järkevää keskittyä tähän myös oman ajankäytön osalta, Ali-Haapala toteaa.

Yrityksen toiminnassa pyritään siihen, että se olisi omannäköistä ja tarjoaisi hieman muutakin kuin ketjujen toimintamallit yleensä. Ali-Haapala näkee yrityksen monipuolisena lähipalvelukeskuksena, jossa huomioidaan myös liikenteelliset palvelut. Hän uskoo, että pitkät aukioloajat ja palveluiden monipuolisuus ovat lisänneet asiakkaiden luottamusta yritystä kohtaan ja saaneet ohikulkijatkin ottamaan sen asiointipaikakseen.

- Meillä on kuitenkin monenlaisia palveluita. Mitä useampi palvelu löytyy saman katon alta, niin se on asiakkaallekin sitä mukavampaa. Asiakkaat ovat oppineet, että me olemme melkein aina auki. Nykyisin olemme joka päivä auki iltayhdeksään saakka. Aukioloaikoja ei ole tällä hetkellä tarkoitus pidentää, mutta kyllä me sitäkin vaihtoehtoa tulemme tutkimaan, hän toteaa.

Liikennettä palvelevia palveluita kehitetään

Kantatie 63 on tämän alueen yksi vilkkaimmista, kasvavista teistä ja se on navigaattoreiden mukaan Turun ja Tampereen seuduilta lyhin ja nopein reitti Lappiin. Ali-Haapalan mukaan juuri tämä avaa yritykselle monia mahdollisuuksia.
Hänen mukaansa kasvavan tieliikenteen myötä tulevat asiakasvirrat mahdollistavat paikallisille asukkaille huomattavasti enemmän ja monipuolisempia palveluita kuin mitä muuten olisi mahdollista nykyisellä väestöpohjalla taajaman ulkopuolella järjestää.

Juuri liikennettä palveleviin toimintoihin tullaankin panostamaan. Jo viisi-kuusi vuotta sitten katsottiin pitkälle tulevaisuuteen ja toimitilojen laajennuksen yhteydessä rakennettiin muun muassa hyvät yleisö-wc:t ja kunnolliset keittiötilat.

- Nyt olemme siinä vaiheessa, että voimme alkaa tarjoilla myös lounasta. Sehän kuuluu liikenneasemakonseptiin. Kesäkuusta lähtien kahvilan puolella tarjoillaan arkilounasta viitenä päivänä viikossa ja kahvilapaikkojen määrä on tarkoitus tuplata eli nostaa sataan paikkaan, Olli Ali-Haapala kertoo.

Toiminnallisten muutosten lisäksi visuaalista ilmettä tullaan päivittämään ja muokkaamaan enemmän liikenneaseman suuntaiseksi. Hyvät parkkitilat ja helppo saavutettavuus omalta osaltaan vahvistavat yrityksen asemointia liikenteellisenä paikkana ja siksi entisestään isoa piha-aluetta ollaan laajentamassa.