maaliskuu 2012

Aidosti Suomessa valmistettu

Gedigon sisustus - ja säilytystuotteissa yhdistyvät kestävät luonnonmateriaalit, käytännöllisyys ja kaunis ulkonäkö. Kätevät säilytysratkaisut on suunniteltu liikkuvan ihmisen tarpeisiin. Samalla on kuitenkin ajateltu sitä, miten tuotteet istuvat sisustukseen.


Gedigon tarina alkaa vuonna 2006 Naantalista. Kokkolalaislähtöinen Anne-Mari Sundqvist päätti toteuttaa unelmansa omasta yrityksestä ollessaan äitiyslomalla neljännen lapsensa kanssa.

- Aloitin Anneco Design nimellä. Ehdin tehdä vuoden verran sisustustekstiilisuunnittelua ja ompelupalveluita yksityisille henkilöille Naantalissa.  Sitten Maria Ahola tuli mukaan kuvioihin. Koska molempien perheet matkustavat paljon, aloimme suunnitella ensiksi omaan tarpeeseen järkeviä ja tyylikkäitä säilytysratkaisuja, jotka ovat myös sisustuksellisesti kauniita, hän kertoo.

Yrityksen ensimmäinen tuote oli First Aid Bag, joka edelleenkin on yrityksen myydyimpiä tekstiilituotteita. Ensimmäinen mallisto, merihenkinen Coastal Living Collection syntyi vuonna 2007. Pari vuotta myöhemmin seurasi kaupunkilaistyylinen ja pelkistetympi Home Town Collection. Ympärivuotisia mallistoja täydentää talvimallisto White Season.

- Viime vuonna loimme poronnahkaan perustuvan Piece of Finlandin, joka on meidän ykkösmallistomme. Mallistoon kuuluu tällä hetkellä vain yksi tuote, porontaljaistuin poronnahkaisella säilytyspussilla. Mutta parhaillaan hiomme mallistoon laukkuja, Anne-Mari Sundqvist kertoo.

Hänen mukaansa malliston erittäin hyvä vastaanotto kertoo siitä, että on onnistuttu luomaan täysin uusi, erilainen designtuote. Tuote on jo päässyt myyntiin muun muassa Helsingin Design Forumiin sekä useisiin lehtiin Suomessa, Ruotsissa, Saksassa ja Ruotsin tv4:n Äntligen Hemma - ohjelmaan.

Ensimmäinen myymälä Kokkolaan

Gedigo Store, yrityksen ensimmäinen myymälä avattiin Laivanvarustajankadulle, Kokkolaan viime vuoden marraskuussa Anne-Mari Sundqvistin palatessa perheineen kotikaupunkiinsa. Gedigo Store on myymälän lisäksi ennen kaikkea työhuone omien tuotteiden muotoilulle, mutta myös muille yrityksille tarjottavalle tuotesuunnittelupalvelulle.

- Myymälässä pääsemme itsekin näkemään, mitkä ovat kuluttajien reaktiot. Ja kommentteja tuotteista on aina kiva kuulla, Sundqvist toteaa.

Kuluttaja-asiakkaiden saatavilla tuotteet ovat kuitenkin alusta lähtien olleet ja ovat edelleenkin jälleenmyyjien kautta Suomessa ja myös muutamissa paikoissa Ruotsissa. Yrityksille tuotteita myydään liikelahjoiksi joko suoraan oman myyntityön kautta tai sitten liike- ja mainoslahjoja markkinoivien yrityksien kautta. Asiakkaina on muun muassa sellaisia suuria yrityksiä kuin Baltic Yachts, ABB ja Rani Plast.

- Tällä hetkellä meillä on markkina-alueena Suomi ja Ruotsi. Tavoitteena on tietenkin pikkuhiljaa kasvaa ensiksi Pohjoismaihin ja sitten muualle Eurooppaan, Sundqvist kertoo.

Euroopan markkinoita ajatellen Gedigolla on oma verkkokauppa, missä myydään lähinnä Piece of Finlandia. Sundqvistin mukaan on tärkeää, että tuotetta on saatavilla Euroopassa jo nyt, koska tuote näkyy siellä kuitenkin jo mediassa, esimerkiksi Saksan Lantliv - lehdessä.

Lähituotannon puolestapuhuja

Anne-Mari Sundqvist ja Maria Ahola vastaavat yhteistyössä tuotteiden muotoilusta ja useimmiten Ahola ompelee ensimmäiset prototyypit. Myytävien tuotteiden valmistuksesta vastaavat alihankkijat, jotka kaikki toimivat Suomessa.

Sundqvist korostaakin lähituotannon merkitystä. Gedigon tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa. Raaka-aineetkin hankitaan mahdollisimman läheltä, muun muassa poronnahat ovat aidosti suomalaista alkuperää ja tulevat Kruunupyystä. Sundqvist huomauttaa, että hän jopa henkilökohtaisesti valitsee nahat, joista tuotteet sitten valmistetaan.

- Lähituotanto on arvokasta siinäkin mielessä, että voimme seurata valmistusta ja voimme kerätä talteen ja luoda jotakin uutta myös jäännöspaloista. Kestävä kehitys on meille tärkeää. Pyrimme jo suunnitellessa miettimään, miten käyttää kankaan maksimaalisesti ja miten voisimme käyttää jäännöspalat toisissa tuotteissa, hän toteaa.

Nykyään puhutaan yhä enemmän ekologisuudesta ja kestävästä kehityksestä. Asiakaspalautteiden perusteella myös kuluttaja-asiakkaat osaavat näitä arvostaa Gedigon tuotteissa, ja varsinkin yritysasiakkailta tulee palautetta, että liikelahjoissa yhä enemmän on mietittävä juuri näitä asioita. Yritysasiakkaat myös arvostavat designtuotetta, joka on aidosti valmistettu alusta loppuun Suomessa.

- Me pyrimme siihen, että olisimme se tunnettu brändi, joka tekee lähituotantona. Kyllähän matka on aika pitkä, ennen kuin olemme siellä. Mutta kun sinnikkäästi ajaa omaa tavoitetta, mitä me teemme ja kenelle me haluamme tehdä, niin kyllä me pääsemme maaliinkin, Sundqvist painottaa.

Gedigon kotisivuille>>>

Lue Gedigon blogia >>>

Katso Piece of Finlandin esittely>>>